RODO, czyli Ogólne rozporządzenie o ochronie danych jest rozporządzeniem unijnym, zawierającym przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. Rozporządzenie to niejako uzupełnia się z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2001 nr 112 poz. 1198), która to ustawa gwarantuje dostęp do informacji publicznej.
Art. 5 ust. 2 ustawy wskazuje, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji,w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
Prawa autorskie reguluje ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83). Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy „przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)”.
Od momentu powstania utwór chroniony jest majątkowym prawem autorskim i bez zezwolenia jego autora nie powinien być wykorzystywany. Zgoda autora nie jest wymagana, jeżeli jego prawa majątkowe wygasły. Stanie się tak z upływem 70 lat od śmierci autora utworu. Jeżeli jednak prawa majątkowe do utworu przysługują z mocy prawa innemu podmiotowi, niż twórca, podany termin liczy się od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy nie został od rozpowszechniony – od daty jego ustalenia.
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie wypadków przy pracy jest ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. 2002 nr 199 poz. 1673). Ustawa ta w ważnych kwestiach odsyła zainteresowanych ponad to do przepisów Kodeksu Pracy m.in. w zakresie trybu ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Właśnie na podstawie kodeksu pracy wydane zostały dodatkowe istotne z omawianego punktu widzenia akty wykonawcze, tj.:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 1.07.2009r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. z 2009r., nr. 105, poz. 870),
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dn. 16.09.2004r. w sprawie wzoru protokołu ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. z 2004r., nr 227, poz. 2298),
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 7.01.2009r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz. U z 2009r, nr 14, poz. 80 z późn. zm).