.
- Z dniem 1 września 2019 r. wprowadzono zmiany w kształceniu zawodowym, których głównym celem jest umożliwienie absolwentom tych szkół zdobycia pełnych kwalifikacji zawodowych, które zostaną potwierdzone stosownymi dokumentami czy wynikami egzaminów. Uczniowie jeszcze w trakcie nauki mają zdobywać cenne umiejętności i potrzebne uprawnienia.
- Zmiany organizacyjne zakładają dwutorowość kształcenia. Dotychczasowe 4-letnie technikum od 1 września 2019 r. zostało przekształcone w 5-letnie technikum. 4-letnie technika muszą do 30 listopada 2019 r. uchwalić nowe statuty, które muszą zostać uchwalone na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe.
- Do roku 2019/2020 branżowe szkoły I stopnia (BSI) będą prowadzić klasy dotychczasowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej (ZSZ). Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych, którzy nie uzyskają promocji do klasy programowo wyższej, będą kontynuowali naukę w odpowiedniej klasie branżowej szkoły I stopnia. W roku szkolnym 2019/2020 w BSI rozpoczną naukę absolwenci gimnazjum oraz 8-letniej szkoły podstawowej.
- Z dniem 1 września 2020 r. rozpocznie swą działalność nowy typ szkoły ponadpodstawowej, tj. branżowa szkoła II stopnia (BSII). BSII będzie funkcjonowała bez podziału na szkoły dla młodzieży i dla dorosłych. Kształcenie w niej - w zależności od nauczanego zawodu - będzie mogło być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej. Będzie można w niej tworzyć klasy wielozadaniowe. Ukończenie takiej szkoły będzie mogło być zwieńczone uzyskaniem świadectwa dojrzałości oraz dyplomu zawodowego.
- W szkole policealnej będzie prowadzone kształcenie w tych zawodach, które w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego nie będą przypisane do kształcenia w technikum. W takich szkołach będą mogły się kształcić wyłącznie te osoby, które mają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe. Absolwenci tego rodzaju szkół po zdaniu egzaminów zawodowych otrzymają dyplom zawodowy potwierdzający nadanie kwalifikacji na poziomie 5. Polskiej Ramy Kwalifikacji.
- Dyrektorzy szkół będą musieli uzyskać opinię wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danym zawodzie, zgodnie z potrzebami rynku pracy, aby ustalić zawody, w których chcą prowadzić kształcenie zawodowe. Uzyskanie takiej opinii nie jest wymagane przy uruchamianiu oddziałów wielozawodowych w branżowej szkole I stopnia wyłącznie dla młodocianych pracowników oraz w przypadku uruchamiania kształcenia w zawodzie pomocniczym w sytuacji otrzymania pozytywnej opinii zawodu, do którego przypisany jest zawód pomocniczy. Opinia nie jest także wymagana w przypadku szkół, które od roku szkolnego 2019/2020 będą kontynuowały kształcenie w zawodach, których nazwa i symbol cyfrowy tego zawodu określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, są tożsame z nazwą i symbolem cyfrowym zawodu określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w brzmieniu dotychczasowym. Opinia będzie ważna 5 lat.
- Ustawa Prawo oświatowe nałożyła na dyrektorów szkół obowiązek nawiązania współpracy z pracodawcą lub z osobą prowadzącą indywidualne gospodarstwo rolne, których działalność jest związana z danym zawodem lub branżą, w ramach umowy, porozumienia lub ustaleń obejmujących co najmniej jeden cykl kształcenia w danym zawodzie, przed wprowadzeniem nowego zawodu do kształcenia w szkole. Obowiązek nawiązania współpracy z pracodawcą w roku szkolnym 2019/2020 i 2020/2021 dotyczy szkół rozpoczynających kształcenie w nowych zawodach, a od roku szkolnego 2022/2023 będzie dotyczył wszystkich szkół prowadzących kształcenie zawodowe (za wyjątkiem branżowych szkół II stopnia).
- Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych oraz formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe.
- Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych: 1) kwalifikacyjny kurs zawodowy; 2) kurs umiejętności zawodowych; 3) kurs kompetencji ogólnych; 4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników; 5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1–3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
- Kształcenie młodocianych pracowników- turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników będą prowadzone przez CKZ oraz szkoły. Od 1 września 2019 r. za koordynację organizacji dokształcania teoretycznego uczniów – młodocianych pracowników – odpowiedzialny jest kurator oświaty.
- Staż uczniowski- osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zwane dalej „podmiotem przyjmującym na staż uczniowski”, zawiera z uczniem albo rodzicami niepełnoletniego ucznia, w formie pisemnej, umowę o staż uczniowski. Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia, który odbył staż uczniowski, z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części. Podmiot przyjmujący na staż uczniowski i dyrektor szkoły, w uzgodnieniu z uczniem albo rodzicem niepełnoletniego ucznia, ustalają zakres treści nauczania oraz dobowy i tygodniowy wymiar czasu odbywania stażu uczniowskiego. Ustalając zakres treści nauczania wskazuje się, w jakim zakresie uczeń po zrealizowaniu tych treści zostanie zwolniony z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu. Ustalenia te stanowią załącznik do umowy o staż uczniowski. zeń odbywający staż uczniowski otrzymuje miesięczne świadczenie pieniężne, chyba że strony umowy o staż uczniowski, postanowią, że staż jest odbywany nieodpłatnie. Staż uczniowski może odbywać się również w okresie ferii letnich lub zimowych. Staż uczniowski może być organizowany w systemie zmianowym, z tym że w przypadku uczniów w wieku poniżej 18 lat nie może wypadać w porze nocnej.
- Od 1 września 2019 r. uczniowie szkół prowadzących kształcenie zawodowe mają obowiązek przystąpić do egzaminu zawodowego przeprowadzanego przez okręgowe komisje egzaminacyjne albo do egzaminu czeladniczego przeprowadzanego przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych. Przystąpienie do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie będzie warunkiem ukończenia szkoły lub promocji do następnej klasy.
- Zmiany w ramowym planie nauczania dla technikum- W 5-letnim technikum rozszerzono katalog przedmiotów do wyboru dodając język łaciński oraz kulturę antyczną. Od roku szkolnego 2020/2021 dyrektorzy będą ustalali jeden przedmiot, realizowany w I klasie, spośród: filozofii, muzyki, plastyki, kultury antycznej i języka łacińskiego. Zwiększono ponadto z 51 na 56 liczbę godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe (w 5-letnim okresie nauczania). Zmniejszono z 9 do 7 godzin tygodniowo wymiar godzin kształcenia zawodowego w klasie programowo najwyższej technikum, przenosząc je do realizacji w klasach programowo niższych, aby uczeń klasy V technikum mógł przystąpić do egzaminu zawodowego w styczniu-lutym danego roku. Uczeń technikum będzie wybierał jeden przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym, a jeżeli dyrektor technikum będzie dysponował możliwościami kadrowymi, organizacyjnymi i finansowymi, uczeń będzie mógł dokonać wyboru drugiego przedmiotu realizowanego w zakresie rozszerzonym (między innymi z puli godzin do dyspozycji dyrektora). Zmniejszeniu uległa liczba godzin przeznaczonych na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym (z 14 godzin na 8 godzin), tak aby umożliwić dyrektorowi szkoły ustalenie przedmiotu rozszerzonego, na który należy przeznaczyć odpowiednio co najmniej 6 godzin lub 8 godzin tygodniowo (w pięcioletnim okresie nauczania).
- Ujednolicono pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu- nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych będzie obowiązywał ujednolicony tygodniowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych – 20 godzin, co wprowadza konieczność zmian w umowach zawartych z tymi nauczycielami.
- Wprowadzono obowiązkowe szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego- nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczyciele praktycznej nauki zawodu będą realizowali obowiązkowe szkolenia branżowe.