.
- Dyrektor jako pracodawca – przed przystąpieniem do planowania, dyrektor powinien m.in. sprawdzić stan kadrowy czy poziom wykształcenia zatrudnionych nauczycieli. Dyrektor powinien wysnuć wnioski z przeprowadzonej oceny pracy poszczególnych nauczycieli.
- Dyrektor jako kierownik zakładu pracy – w tym aspekcie dyrektor powinien sprawdzić stan majątkowy szkoły, dokonać merytorycznej oceny oraz tego, jaki ma to wpływ na realizację podstawowych zadań szkoły. Dyrektor powinien dokonać zbadania będącego na wyposażeniu szkoły sprzętu, stanu technicznego pomieszczeń czy też pomocy naukowo-dydaktycznych i wyciągnąć z tego wnioski. Należy także pochylić się nad realizacją zadań wynikających z kontroli zarządczej.
- Dyrektor jako osoba sprawująca nadzór pedagogiczny – dyrektor obowiązany jest do zaplanowania nadzoru pedagogicznego. Musi jednak opierać się zawsze na wynikach sprawowanego nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku oraz jednoznacznych wnioskach z niego wynikających.
- Kontrola – musi ona być sprawowana w sposób niezwykle wyważony, dlatego też należy szczegółowo przeanalizować jej wyniki, ze wskazaniem konkretnych zaniedbań – jeśli takowe wystąpiły – i osób, które tych zaniedbań się dopuściły. Kontrola winna być prowadzona z uogólnieniem dla wszystkich pozostałych pracowników. Dyrektor kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli obowiązującego prawa w zakresie przepisów związanych z działalnością wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą oraz z inną działalnością statutową szkoły.
- Wspomaganie – dyrektorowi może, a nawet powinien, pomagać lider doskonalenia wewnętrznego, który dostarcza informacji m.in. na temat:
- zrealizowanych szkoleń rady pedagogicznej,
- zaspokojenia potrzeb szkoleniowych nauczycieli,
- zrealizowanych form doskonalenia wewnętrznego i zewnętrznego w szkole,
- zaspokojenia potrzeb szkoły jako całości itp.
- Monitorowanie działań szkoły – jest to obowiązek dyrektora szkoły i jest formą nadzoru pedagogicznego. Jest to działanie prowadzone w szkole lub placówce mające na celu zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki. W nowym roku szkolnym monitorowaniem powinny być objęte m.in. prowadzenie działalności innowacyjnej, wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie im odpowiednich warunków, kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych czy realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego.
- Obserwacje – jest to bardzo istotna forma sprawowania nadzoru pedagogicznego, pozwala m.in. uchwycić to, co na co dzień umyka uwadze, pozwala dostrzec fakty, o których uczniowie czy nauczyciele na co dzień nie chcą mówić, uwzględnia własne spostrzeżenia, pozwala zrozumieć kontekst, którego nie można uchwycić w inny sposób.
- Realizacja zadań priorytetowych – dyrektor powinien szczegółowo odnieść się do zapisów ujętych w aktualnej koncepcji pracy szkoły i ocenić, na ile koncepcja ta jest zrealizowana.