.
- Do tej pory kwestie związane z doskonaleniem nauczycieli regulowało w zasadzie rozporządzenie MEN w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli z dn. 29.09.2016r. (Dz. U. z dn. 30.09.2016 r., poz. 1591) wydane na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Obowiązuje ono na mocy art. 365 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe do czasu wydania rozporządzenia na mocy art. 188 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.
- Nowe rozporządzenie dotyczące omawianego zagadnienia uwzględnia zmienione regulacje prawne dotyczące doskonalenia nauczycieli zawarte w przepisach:
- art. 184-186 ustawy Prawo oświatowe,
- art. 70a ust. 4-6 ustawy Karta Nauczyciela (w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2019r.),
- art. 8 ust. 14 ustawy Prawo oświatowe,
- art. 51 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe w zw. z art. 321 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe oraz w zw. z art. 184-186 ustawy Prawo oświatowe.
- Na nowo uregulowano m.in. poniższe kwestie:
- warunki i tryb powierzania zadań doradcy metodycznego;
- obowiązkowe zadania publicznej placówki doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a także obowiązkowe zadania publicznej placówki doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez samorząd województwa, powiat i gminę;
- warunki tworzenia i likwidacji placówek doskonalenia nauczycieli;
- zakres kursów kwalifikacyjnych;
- wymagania konieczne do zajmowania stanowiska dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli oraz składu komisji konkursowej.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY:
I. ZASADY DORADZTWA METODYCZNEGO:
- powrócono do jednolitych zasad doradztwa metodycznego, które będą finansowane przez państwo za pośrednictwem kuratora oświaty odpowiedzialnego za funkcjonowanie doradztwa metodycznego; tym samym zasady doradztwa metodycznego będą już zależne od decyzji gminy. Do tej pory organem powierzającym zadania doradcy metodycznego był organ prowadzący szkołę.
- po wprowadzonych zmianach doradca metodyczny zadania swoje będzie wykonywał tylko i wyłącznie w oparciu o dodatkową umowę o pracę w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w wymiarze nie przekraczającym ½ tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonego na podstawie art. 42 KN.
- zadania doradcy metodycznego będą mogły zostać powierzone nauczycielowi czynnemu, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia zawodowego określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz posiada stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, a ponadto posiada bardzo dobrą lub wyróżniającą ocenę pracy i udokumentowane osiągnięcia zawodowe czy kompetencje społeczne.
- zadania doradcy metodycznego będą powierzane, tak jak do tej pory, na okres nie krótszy niż rok i nie dłuższy niż trzy lata, z możliwością przedłużenia na kolejny okres nie krótszy niż rok.
- właściwy nadzór pedagogiczny nad realizowaniem przez nauczyciela-doradcę metodycznego jego zadań sprawować będzie dyrektor placówki doskonalenia, w której zatrudniony jest nauczyciel-doradca metodyczny. Przy ocenie pracy takiego nauczyciela dyrektor będzie uwzględniał opinie nauczycieli korzystających z jego pomocy.
- właściwy kurator oświaty, na wniosek dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli, będzie mógł cofnąć powierzone doradcy metodycznemu zadania.
- kurator oświaty, w porozumieniu z dyrektorami publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, będzie obowiązany przygotowywać na każdy rok szkolny plan siedzi doradztwa metodycznego na terenie województwa.
- obowiązkowe zadania doradców metodycznych pozostawiono w takiej samej formule, jak dotychczas; tak samo, jak nie uległy zmianie formy realizacji zadań przez doradcę metodycznego.
- nauczyciele wykonujący zadania doradcy metodycznego w dniu wejścia w życie nowych uregulowań prawnych, będą mogli nadal wykonywać swoje zadania do czasu wygaśnięcia tego powierzenia, w sposób określony przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego, które dokonały tego powierzenia. Jedynym zastrzeżeniem jest to, że wynagrodzenie z tego tytułubędzie im wypłacane z dotacji udzielanej z budżetu wojewody, a nie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (jak dotychczas).
II. WARUNKI TWORZENIA I LIKWIDACJI PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI:
- każda nowo tworzona placówka doskonalenia nauczycieli – zarówno publiczna, jak i niepubliczna - musi uzyskać wstępną akredytację, która jest niezbędnym warunkiem jej funkcjonowania (art. 185 ustawy Prawo oświatowe).
- tak jak to było do tej pory, o zamiarze i przyczynach likwidacji placówki doskonalenia nauczycieli organ prowadzący obowiązany jest zawiadomić kuratora oświaty minimum na 6 miesięcy przed terminem jej likwidacji (§ 6 ust. 2 zmienionego rozporządzenia).
III. ZAKRES ZADAŃ PUBLICZNEJ PLACÓWKI DOSKONALENIA:
- zakres obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez samorząd województwa, powiat i gminę rozszerzono o obowiązkowe organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla (§ 18 ust. 2 zmienionego rozporządzenia):
- dyrektorów szkół i placówek, którym po raz pierwszy to stanowisko powierzono,
- dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą,
- nauczycieli rozpoczynających po raz pierwszy pracę zawodową,
- nauczycieli pełniących funkcje opiekunów stażu w zakresie opieki nad nauczycielami stażystami oraz opracowania projektu oceny ich pracy za okres stażu.